Παρασκευή 21 Μαρτίου 2008

Αυτοκίνητα και Περιβάλλον

Ενδιαφέρον μου προκάλεσε η δήλωση υφυπουργού οικονομίας για την αντικατάσταση των παλαιών αυτοκινήτων με νέα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Για την προσπάθεια αυτή χρειάζεται να δοθούν κάποια κίνητρα στους πολίτες. Ένα προτεινόμενο μέτρο είναι η αλλαγή στην φορολογία για τα τέλη κυκλοφορίας των αυτοκινήτων.


Το υπάρχον σύστημα τελών κυκλοφορίας είναι λίγο άδικο για αρκετούς από εμάς. Για παράδειγμα ο κάτοχος μιας μοτοσικλέτας 800 κ.εκ. πληρώνει το ίδιο με τον κάτοχο ενός αυτοκινήτου 1350 κ.εκ., όπως και ο κάτοχος ενός «μικρο-μεσαίου» αυτοκινήτου (1391 κ.εκ.) με κάποιον κάτοχο ενός πολυτελούς αυτοκινήτου (1919 κ.εκ.) (σ.σ. σχετικός πίνακας).

Κατηγορία

Κινητήρας σε κυβ. εκατοστά

Τέλη κυκλοφορίας

Α΄

έως

300

15 ευρώ

Β΄

301

-

785

38 ευρώ

Γ΄

786

-

1.357

93 ευρώ

Δ΄

1.358

-

1.928

168 ευρώ

Ε΄

1.929

-

2.357

372 ευρώ

ΣΤ΄

2.358

και

άνω

483 ευρώ

Επιπλέον , στο όλο σύστημα δεν γίνεται καμία αναφορά σχετικά με τις εκπομπές των καυσαερίων των αυτοκινήτων. Οι εκπομπές των καυσαερίων εξαρτώνται τόσο από τα κυβικά εκατοστά (κ. εκ.) του κινητήρα αλλά και από τις προδιαγραφές κατασκευής του. Σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Αγγλία από 1/3/2001, ο φόρος για τα τέλη κυκλοφορίας καθορίζετε από τις εκπομπές καυσαερίων του κάθε αυτοκινήτου. Έτσι, ο φόρος είναι ανάλογος με τα γραμ. CO2 που παράγονται ανά χιλιόμετρο (http://www.direct.gov.uk/en/Motoring/OwningAVehicle/HowToTaxYourVehicle/DG_10012524). Επίσης, υπάρχει μειωμένος φόρος για όσα αυτοκίνητα χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα όπως βιο-αιθανόλη, αντί για βενζίνη και πετρέλαιο.

Πιστεύω πως το υπάρχον φορολογικό σύστημα πρέπει να ανανεωθεί και γίνει πιο φιλικό προς το περιβάλλον και πιο δίκαιο για τους φορολογούμενους πολίτες. Επιπλέον είναι μια καλή ευκαιρία για όσους αποφασίσουν να αλλάξουν το παλιό τους αυτοκίνητο να αποφασίσουν να αγοράσουν εκείνο τον τύπο αυτοκινήτου που καλύπτει τις ανάγκες τους και να αποφύγουν να πέσουν στις παγίδες της μόδας, του καταναλωτισμού και της ματαιοδοξίας. Προτείνω να αποφύγουμε όσο μπορούμε τα υψηλής κατανάλωσης, μεγάλα, δυσκίνητα αυτοκίνητα, καθώς επίσης και τα επικίνδυνα προς τρίτους τύπου jeep (για περισσότερες λεπτομέρειες κοίτα στο http://www.euroncap.com/). Ελπίζω πως με μία αυστηρή φορολογία για τα αυτοκίνητα εκείνα με υψηλές εκπομπές καυσαερίων θα βοηθούσε στην βελτίωση της ποιότητας ζωής στις πόλεις καθώς τα «μικρά» αυτοκίνητα θα γίνονταν πιο δημοφιλή.

1 σχόλιο:

  1. Για όσους έχουν αυτοκίνητο δημοσιεύω τα τέλη κυκλοφορίας για το 2009.
    Κινητήρας (κ.εκ.): τέλη για το 2009 (αύξηση από 2008)
    Έως 300: 18 ευρώ (3 ευρώ)
    301 - 785: 46 ευρώ (8 ευρώ)
    786 - 1.357: 112 ευρώ (19 ευρώ)
    1.358 - 1.928: 202 ευρώ (34 ευρώ)
    1.929 - 2.357: 446 ευρώ (74 ευρώ)
    2.358 και άνω: 580 ευρώ (97 ευρώ)

    ΑπάντησηΔιαγραφή